BERITA

Jangkaan pertumbuhan global lebih tinggi sejajar dengan unjuran KDNK Malaysia



KUALA LUMPUR, 18 Okt -- Jangkaan pertumbuhan ekonomi global meningkat kepada 3.4 peratus tahun depan daripada tiga peratus pada tahun ini sejajar dengan unjuran peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara yang lebih tinggi sebanyak 4.8 peratus daripada 4.7 peratus pada tahun ini dalam Belanjawan 2020, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau berkata faktor utama kepada pertumbuhan global ialah multilateralisme yang memanfaatkan semua bersifat inklusif dan merupakan hasil lebih baik daripada unilateralisme yang hanya mahu menguntungkan sesebuah negara.

“Seperti perang dagangan antara AS dan China yang telah membawa kebinasaan lingkungan kepada negara lain, unilateralisme akan merugikan semua pihak,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata multilateralisme dan kolaborasi antarabangsa adalah perkara asas yang memungkinkan pelaksanaan yang berterusan, padu dan berintegrasi merentas sempadan. 

“Malaysia akan terus menyokong multilateralisme untuk mendapatkan perdagangan yang bebas dan adil serta liberalisasi perdagangan yang tidak melumpuhkan secara tidak adil dan mengenakan tarif pada negara-negara membangun,” katanya.

Beliau berkata Malaysia turut menyeru semua negara berganding bahu ke arah meluaskan kolaborasi antarabangsa untuk mencapai hasil perdagangan yang saling memberi manfaat.

Dalam perkembangan lain, katanya Malaysia menjadi pengerusi Southeast Asia Voting Group (SEAVG) Kumpulan Bank Dunia (WBG) - Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk Mesyuarat Pentadbir Bersama ke-52 kelompok tersebut yang diadakan di Washington baru-baru ini. 

Beliau berkata mesyuarat tersebut merupakan sebahagian daripada Mesyuarat Tahunan WBG-IMF 2019, yang terdiri daripada 10 negara-negara ASEAN, Nepal dan beberapa negara kepulauan Pasifik.

“Dalam Mesyuarat Gabenor-Gabenor Bersama yang saya pengerusikan, mesyuarat membincangkan mengenai prospek pertumbuhan global, kesan perang dagangan dan ekonomi digital yang menggunakan Malaysia sebagai contoh,” katanya.

 -- BERNAMA

 





BERITA-BERITA LAIN

Kerajaan perlu tambah pendapatan selain melalui cukai Bajet 2022 - Pakar

KUALA LUMPUR, 11 Nov --  Inisiatif cukai Belanjawan 2022 mungkin tidak akan menyumbang secara signifikan kepada pendapatan kerajaan dan terdapat keperluan untuk mencari kaedah lain bagi meningkatkan hasil ekonomi negara, kata seorang pakar cukai.


Belanjawan 2021 adalah berdasarkan badan-badan yang ditentukan keabsahannya - MoF

KUALA LUMPUR, 16 Dis -- Pembentangan Belanjawan 2021 adalah berdasarkan apa yang dilaporkan oleh badan-badan yang boleh ditentukan keabsahan datanya, menurut Kementerian Kewangan.


EY: Isu ESG jadi perhatian utama agenda ketahanan, pemulihan, kemampanan ekonomi Malaysia

KUALA LUMPUR, 4 Dis  -- Isu-isu alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang timbul akibat perubahan iklim menjadi perhatian utama dalam agenda ketahanan, pemulihan dan kemampanan ekonomi Malaysia, yang turut menjadi tumpuan dalam Belanjawan 2021 yang dibentangkan baru-baru ini, demikian menurut  Ernst & Young (EY) Advisory Services Sdn Bhd.


INTIPATI


EKSKLUSIF


LAPORAN EKONOMI

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan

KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembanguna...


Pasaran tunjuk reaksi neutral selepas Belanjawan 2021 peringkat dasar diluluskan

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) bernilai RM322.5 bilion peringkat dasar yang diluluskan oleh Parlimen pada Khamis, telah menerima re...


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam ...



SIARAN LANGSUNG BNC


UCAPAN BELANJAWAN



© 2024 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan Dasar Keselamatan Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.

Paparan terbaik menggunakan Firefox 58.0.1 (64-bit) & Chrome Version 63.0.3239.132 (Official Build) (64-bit) dalam resolusi 1920 x 1080 piksel