BERITA

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan



KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembangunan mampan, ekoran persaingan sengit daripada negara serantau.

Kementerian Kewangan (MoF) berkata negara perlu mencipta semula dan meletakkan dirinya sebagai destinasi untuk pelaburan berkualiti.

Pelaburan itu boleh menyumbang kepada penciptaan pekerjaan yang baik dan nilai tambah; memudahkan pemindahan teknologi, pengetahuan serta meningkatkan daya saing firma tempatan.

"Justeru, pembaharuan dasar secara pantas dan berkesan disamping pengenalan insentif khusus yang menarik amat diperlukan bagi menggalakkan pelaburan berkualiti," kata Kementerian Kewangan (MoF) dalam laporan Tinjauan Ekonomi 2022 yang dikeluarkan hari ini.

“Kajian telah menunjukkan bahawa terdapat potensi besar dalam pelaburan berkaitan Matlamat Pembangunan Mampan (SGD), oleh itu ia adalah berbaloi untuk kerajaan mempromosikan pelaburan berkualiti sejajar dengan SDG itu,” kata MoF.

Menurut laporan itu, kerajaan telah memulakan pelbagai inisiatif untuk menarik pelaburan swasta berkualiti terutamanya dalam projek berintensif kemahiran dan pengetahuan.

"Projek-projek ini akan menggalakkan peningkatan teknologi dan produktiviti serta mencipta pekerjaan bergaji tinggi," katanya.

Dalam meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan, kerajaan telah memperkenalkan MalaysiaMudah (#MyMudah), platform perkongsian awam-swasta untuk membantu pemain industri dan perniagaan dalam mengenal pasti dan mengurangkan beban kawal selia.

Ia juga telah menubuhkan Projek Penyelarasan dan Unit Percepatan untuk mempercepatkan kelulusan permohonan dan pelaksanaan projek pelaburan di Malaysia.

Penubuhan Pusat Sehenti untuk Pengembara Perniagaan juga merupakan satu lagi inisiatif utama, mempercepatkan kelulusan kemasukan pelabur ke Malaysia.

Sementara itu, pengenalan Pejabat Penyelarasan dan Kerjasama Insentif menyelaraskan insentif yang ditawarkan oleh kerajaan persekutuan dan menyediakan keterlihatan merentas agensi.

Pada April 2021, kerajaan meluluskan Aspirasi Pelaburan Nasional, rangka kerja pertumbuhan sebagai asas bagi pembaharuan komprehensif dasar pelaburan Malaysia untuk menarik pelaburan berkualiti dan mewujudkan pekerjaan berpendapatan tinggi.

 

 

INISIATIF KERAJAAN DALAM MENCAPAI SDG DAN SPV 2030

 

Malaysia komited kepada Agenda Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 2030 dan 17 SDG PBB.

Komitmennya dicerminkan dalam Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (SPV 2030) yang disasarkan untuk mencapai pertumbuhan yang mampan dan pengagihan yang adil dan saksama.

“Selaras dengan SPV 2030, Malaysia perlu menarik lebih banyak pelaburan berkualiti dalam sektor SDG seperti infrastruktur, tenaga boleh diperbaharui, air dan sanitasi, makanan dan pertanian, serta penjagaan kesihatan,” kata laporan itu.

Kementerian Kewangan telah mula menyelaraskan dasar fiskalnya untuk mencapai SDG menjelang 2030.

Ini termasuk penubuhan Dana Amanah MySDG di bawah Bajet 2021 dengan peruntukan awal RM20 juta yang bertujuan untuk melengkapkan peruntukan awam dan mengisi jurang pembiayaan untuk program dan projek berkaitan SDG.

Selain itu, pada April 2021, kerajaan menerbitkan Sukuk Kelestarian Berdaulat berdaulat pertama di dunia melalui penerbitan sijil amanah bernilai $US800 juta bagi tempoh 10 tahun, serta sijil amanah bagi tempoh 30 tahun bernilai US$500 juta (Sukuk Wakalah).

Hasil daripada terbitan digunakan secara eksklusif untuk projek dan program pembangunan yang layak dengan elemen sosial dan hijau yang seiring dengan agenda SDG.

Kedua-dua peringkat telah mencatatkan lebihan langganan sebanyak 6.4 kali, mencerminkan keyakinan pelabur yang kukuh terhadap projek hijau dan kepercayaan terhadap negara sebagai destinasi pelaburan yang boleh dipercayai dengan asas ekonomi dan prospek pertumbuhan yang kukuh.

 

 

KAJI SEMULA DASAR UNTUK TARIK PELABURAN PROJEK BERKAITAN SDG

 

Laporan itu berkata insentif sedia ada perlu dikaji semula dan harus memudahkan pelaburan dalam SDG.

Kerajaan boleh mewujudkan insentif khusus untuk menarik pelaburan dalam projek berkaitan SDG dan mewujudkan Zon Ekonomi Khas yang memberi tumpuan kepada SDG.

“Naratif untuk menarik pelaburan mesti menekankan aspirasi untuk negara menjadi juara dalam SDG dan komitmen untuk mencapai matlamat tersebut.

“Selain itu, kelulusan jaminan, geran dan pinjaman boleh dikaitkan ke arah mencapai agenda SDG.

“Sebagai contoh, pelaksanaan penilaian impak alam sekitar dan sosial sebelum kelulusan pembiayaan diberikan dan pemantauan berterusan bagi memastikan pematuhan pelabur kepada dasar,” kata laporan itu.

-- BERNAMA




BERITA-BERITA LAIN

Kerajaan perlu tambah pendapatan selain melalui cukai Bajet 2022 - Pakar

KUALA LUMPUR, 11 Nov --  Inisiatif cukai Belanjawan 2022 mungkin tidak akan menyumbang secara signifikan kepada pendapatan kerajaan dan terdapat keperluan untuk mencari kaedah lain bagi meningkatkan hasil ekonomi negara, kata seorang pakar cukai.


Belanjawan 2021 adalah berdasarkan badan-badan yang ditentukan keabsahannya - MoF

KUALA LUMPUR, 16 Dis -- Pembentangan Belanjawan 2021 adalah berdasarkan apa yang dilaporkan oleh badan-badan yang boleh ditentukan keabsahan datanya, menurut Kementerian Kewangan.


EY: Isu ESG jadi perhatian utama agenda ketahanan, pemulihan, kemampanan ekonomi Malaysia

KUALA LUMPUR, 4 Dis  -- Isu-isu alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang timbul akibat perubahan iklim menjadi perhatian utama dalam agenda ketahanan, pemulihan dan kemampanan ekonomi Malaysia, yang turut menjadi tumpuan dalam Belanjawan 2021 yang dibentangkan baru-baru ini, demikian menurut  Ernst & Young (EY) Advisory Services Sdn Bhd.


INTIPATI


EKSKLUSIF


LAPORAN EKONOMI

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan

KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembanguna...


Pasaran tunjuk reaksi neutral selepas Belanjawan 2021 peringkat dasar diluluskan

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) bernilai RM322.5 bilion peringkat dasar yang diluluskan oleh Parlimen pada Khamis, telah menerima re...


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam ...



SIARAN LANGSUNG BNC


UCAPAN BELANJAWAN



© 2024 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan Dasar Keselamatan Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.

Paparan terbaik menggunakan Firefox 58.0.1 (64-bit) & Chrome Version 63.0.3239.132 (Official Build) (64-bit) dalam resolusi 1920 x 1080 piksel