INTIPATI

Belanjawan 2021: Permulaan yang baik untuk golongan rentan - Ras Adiba

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) yang diluluskan di peringkat dasar baru-baru ini, disifatkan sebagai permulaan yang baik untuk golongan rentan, demi kebaikan mereka.


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP), menempatkan negara dalam kedudukan strategik untuk menarik lebih banyak pelaburan asing, kata pakar ekonomi.


Belanjawan 2021 penting pastikan kelancaran penyampaian perkhidmatan awam

Oleh Hasnah Jusid

KUALA LUMPUR, 18 Nov -- Belanjawan 2021 amat penting untuk diluluskan dan signifikannya bukan semata-mata bagi memastikan gaji penjawat awam dapat dibayar, namun pada masa sama ia perlu agar sistem penyampaian perkhidmatan awam negara dapat berjalan dengan lancar. 


Gaji penjawat awam, barisan hadapan tidak boleh dibayar jika Belanjawan 2021 tidak lulus

KUALA LUMPUR, 14 Nov -- Kerajaan tidak akan dapat membayar segala komitmen termasuk pembayaran gaji penjawat awam dan petugas barisan hadapan yang bertungkus-lumus memerangi COVID-19 sekiranya Belanjawan 2021 tidak diluluskan di Dewan Rakyat.


Belanjawan 2021: Lebih RM1 juta peruntukan awal untuk Pembangunan Kampung Baru

KUALA LUMPUR, 11 Nov -- Program Pembangunan Semula Kampung Baru akan diteruskan, dengan peruntukan awal RM1,000,100 digunakan bagi menyediakan dan menaik taraf infrustruktur di kawasan berkenaan, termasuk pembinaan padang dan pusat rekreasi di Kampung Pindah di sini. 


Pelan Induk Wakaf Nasional bentuk hala tuju pengurusan wakaf lebih sistematik - JAWHAR

KUALA LUMPUR, 8 Nov -- Pelan Induk Wakaf Nasional (PIWN) yang akan diwujudkan kerajaan akan dapat membantu Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), menetapkan arah dan hala tuju pengurusan wakaf lebih sistematik, kata Ketua Pengarahnya Ruslan Said.


Belanjawan 2021 prihatin wanita dan golongan memerlukan

KUALA LUMPUR, 8 Nov -- Belanjawan 2021 disifatkan sebagai belanjawan prihatin bukan sahaja kepada golongan wanita, tetapi juga sebagai inisiatif membantu meringankan beban golongan yang memerlukan.


Kompleks Tenun Pahang Diraja termasuk dalam peruntukan RM20 juta - KP Jabatan Penjara

KUALA LUMPUR, 8 Nov -- Peruntukan RM20 juta kepada Jabatan Penjara bagi Program Pembangunan Insan (PPI) menerusi Belanjawan 2021, antaranya, adalah untuk pembinaan  Kompleks Tenun Pahang Diraja tahun depan, kata Ketua Pengarah Jabatan Penjara Datuk Seri Zulkifli Omar.


Belanjawan 2021: Peluang kerjasama dengan pakar tingkat keselamatan siber

KUALA LUMPUR, 8 Nov -- Peruntukan RM27 juta kepada CyberSecurity Malaysia dalam Belanjawan 2021, membuka peluang kepada kerjasama lebih ramai penganalisis dan pakar akademik keselamatan dalam negara, untuk memberi pendedahan kualitatif dan pembangunan perisian keselamatan siber.


Belanjawan 2021 saksama dalam proses pemulihan ekonomi - MBM

KUALA LUMPUR, 7 Nov -- Majlis Belia Malaysia (MBM) melihat Belanjawan 2021 yang dibentangkan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz semalam tidak mengetepikan permintaan belia khususnya tentang peluang pekerjaan dan latihan serta skim perlindungan sosial.




EKSKLUSIF


LAPORAN EKONOMI

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan

KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembanguna...


Pasaran tunjuk reaksi neutral selepas Belanjawan 2021 peringkat dasar diluluskan

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) bernilai RM322.5 bilion peringkat dasar yang diluluskan oleh Parlimen pada Khamis, telah menerima re...


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam ...



SIARAN LANGSUNG BNC


UCAPAN BELANJAWAN



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Best viewed in Firefox 58.0.1 (64-bit) & Chrome Version 63.0.3239.132 (Official Build) (64-bit) with 1920 x 1080 resolution