LAPORAN EKONOMI

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan

KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembangunan mampan, ekoran persaingan sengit daripada negara serantau.


Pasaran tunjuk reaksi neutral selepas Belanjawan 2021 peringkat dasar diluluskan

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) bernilai RM322.5 bilion peringkat dasar yang diluluskan oleh Parlimen pada Khamis, telah menerima reaksi neutral dalam kalangan peserta pasaran, kata seorang penganalisis.


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP), menempatkan negara dalam kedudukan strategik untuk menarik lebih banyak pelaburan asing, kata pakar ekonomi.


Belanjawan 2021 penting pastikan kelancaran penyampaian perkhidmatan awam

Oleh Hasnah Jusid

KUALA LUMPUR, 18 Nov -- Belanjawan 2021 amat penting untuk diluluskan dan signifikannya bukan semata-mata bagi memastikan gaji penjawat awam dapat dibayar, namun pada masa sama ia perlu agar sistem penyampaian perkhidmatan awam negara dapat berjalan dengan lancar. 


Perluasan iTEKAD pastikan strategi pemulihan ekonomi lebih menyeluruh - Bank Islam

KUALA LUMPUR, 8 Nov -- Inisiatif kerajaan memperluaskan pelaksanaan program iTEKAD menerusi Belanjawan 2021 akan memastikan strategi pemulihan ekonomi negara yang lebih menyeluruh dalam tempoh krisis pandemik COVID-19, kata Ketua Pegawai Eksekutif Bank Islam, Mohd Muazzam Mohamed.


Belanjawan 2021 saksama dalam proses pemulihan ekonomi - MBM

KUALA LUMPUR, 7 Nov -- Majlis Belia Malaysia (MBM) melihat Belanjawan 2021 yang dibentangkan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz semalam tidak mengetepikan permintaan belia khususnya tentang peluang pekerjaan dan latihan serta skim perlindungan sosial.


Belanjawan 2021 teruskan sokongan pelihara kehidupan dan mata pencarian -- Bank Dunia

KUALA LUMPUR, 7 Nov -- Belanjawan 2021 mengenal pasti keperluan untuk terus menyokong kehidupan dan mata pencarian semasa tempoh ketika rakyat Malaysia terutamanya kumpulan isi rumah B40 berada dalam situasi sukar disebabkan oleh pandemik COVID-19.  


Belanjawan 2021 sediakan insentif mencukupi untuk PKS bergerak ke arah e-dagang

KUALA LUMPUR, 7 Nov -- Belanjawan 2021 menyediakan inisiatif dan insentif yang mencukupi untuk menyokong migrasi perniagaan -- terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) ke e-dagang.


Belanjawan 2021 tunjuk keprihatinan kerajaan bantu kurang kos sara hidup - Nanta

PUTRAJAYA, 7 Nov -- Belanjawan 2021 yang dibentangkan semalam memperlihatkan keprihatinan kerajaan dalam membantu mengurangkan beban kos sara hidup rakyat apabila masih mengekalkan beberapa program subsidi utama yang mendukung daya tahan ekonomi negara, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.


Belanjawan 2021: Peruntukan RM5.1 bilion tingkat taraf hidup rakyat Sabah

KOTA KINABALU, 7 Nov -- Peruntukan RM5.1 bilion untuk Sabah dalam Belanjawan 2021 bagi membina dan menaik taraf infrastruktur air, elektrik dan jalan raya, kemudahan kesihatan dan pendidikan adalah penting dalam usaha meningkatkan taraf hidup rakyat di negeri ini.




INTIPATI


EKSKLUSIF

SIARAN LANGSUNG BNC


UCAPAN BELANJAWAN



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Best viewed in Firefox 58.0.1 (64-bit) & Chrome Version 63.0.3239.132 (Official Build) (64-bit) with 1920 x 1080 resolution