SENARAI EKSKLUSIF

Belanjawan 2020 cepatkan pertumbuhan industri logistik

Oleh Harizah Hanim Mohamed

MANCHESTER, 16 Okt  -- Penggiat industri berkata Belanjawan 2020 yang dibentangkan Jumaat lepas mencerminkan komitmen kerajaan untuk membangunkan sektor logistik tempatan dengan menangani isu utama yang tertangguh seperti landasan kereta api dan baik pulih jalan, manakala peruntukan besar untuk meningkatkan infrastruktur pelabuhan memerlukan pelan rancangan yang jelas untuk meletakkan Pelabuhan Klang sebagai pusat dan hab logistik dan maritim serantau.


Dewan Usahawan Melayu Labuan sambut baik Belanjawan 2020 sebagai rangsangan fiskal

Oleh Jailani Hasan

LABUAN, 16 Okt  -- Dewan Usahawan Melayu Labuan (DUML) menyambut baik Belanjawan 2020 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng, menyatakan ia merupakan satu rangsangan fiskal yang besar yang akan memacu pertumbuhan dan pekerjaan di negara ini.


Kerajaan disaran perhalusi pelaksanaan tempoh 90 hari cuti bersalin

Laporan eksklusif oleh Mohd Fharkhan Abdul Ghapar

KUALA LUMPUR, 15 Okt -- Kerajaan disaran supaya memperhalusi pelaksanaan tempoh cuti bersalin 90 hari mulai 2021 agar ia memberi manfaat yang seimbang kepada majikan dan pekerja.


Perkhidmatan kesihatan pergigian libatkan Orang Asli capai 100 peratus pelaksanaan

Laporan eksklusif oleh Nur Faradilla Mohamad

MERSING, 14 Okt -- Perkhidmatan kesihatan pergigian melibatkan murid sekolah rendah termasuk prasekolah dalam kalangan Orang Asli di Johor mencapai tahap 100 peratus pelaksanaannya, pada tahun lepas.


Kerajaan tidak beri kerakyatan orang luar beli rumah dengan hanya RM600,000

LANGKAWI, 13 Okt -- Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata penurunan had harga rumah untuk pembeli asing kepada RM600,000 bertujuan mengurangkan bekalan kondominium dan pangsapuri tidak terjual.


Bekas banduan hargai langkah kerajaan kembangkan latihan kemahiran di penjara

KUALA TERENGGANU, 13 Okt -- “Terima kasih kerana sensitif dengan keperluan dan kebajikan banduan”.


Mekanisme baharu penswastaan lebuh raya perlu

Oleh Muhammad Basir Roslan dan Nurfardlina Izzati Moktar

KUALA LUMPUR, 13 Okt  -- Kerajaan melalui Kementerian Pengangkutan dicadang supaya mencari sebuah mekanisme baharu yang lebih telus dalam penswastaan lebuh raya khasnya memandangkan lebih banyak lebuh raya akan dibina pada masa akan datang, kata penganalis ekonomi Pankaj C. Kumar.


Caj kesesakan bantu kurangkan kemasukan kenderaan persendirian ke pusat bandar

Oleh Soon Li Wei

KUALA LUMPUR, 13 Okt  -- Pengenalan caj kesesakan dapat menggalakkan warga kota menggunakan pengangkutan awam di sekitar Lembah Klang ketika waktu puncak selain mengurangkan jumlah kereta persendirian yang memasuki kawasan bandar.


Belanjawan 2020: banyak inisiatif untuk kurangkan beban rakyat

Oleh Khairdzir Md Yunus

KUALA LUMPUR, 12 Okt -- Belanjawan 2020  yang dibentang di Dewan Rakyat pada Jumaat, turut mencadangkan pelbagai inisiatif untuk mengurangkan beban kos sara hidup rakyat, termasuk golongan petani, pekebun kecil dan nelayan, serta menyediakan lebih banyak  peluang untuk mereka meningkatkan taraf hidup.


Kenaikan elaun COLA bantu penjawat awam-Cuepacs

Kenaikan kadar Bantuan Sara Hidup (COLA) sebanyak RM50 sebulan bagi kumpulan pelaksana dapat membantu meringankan kos sara hidup penjawat awam yang berpendapatan rendah.




INTIPATI



LAPORAN EKONOMI

Malaysia perlu promosi pelaburan berkualiti untuk capai pembangunan mampan

KUALA LUMPUR, 29 Okt -- Malaysia perlu mempromosikan pelaburan berkualiti terutamanya bagi pelaburan berteknologi tinggi serta berintensifkan kemahiran dan pengetahuan bagi mencapai pembanguna...


Pasaran tunjuk reaksi neutral selepas Belanjawan 2021 peringkat dasar diluluskan

KUALA LUMPUR, 28 Nov -- Rang Undang-undang Perbekalan 2021 (Belanjawan 2021) bernilai RM322.5 bilion peringkat dasar yang diluluskan oleh Parlimen pada Khamis, telah menerima re...


Belanjawan 2021, RCEP beri prospek baik kepada daya saing Malaysia tarik lebih banyak FDI

Oleh Zairina Zainudin

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Belanjawan 2021 Malaysia, belanjawan pengembangan yang menyasarkan untuk memulihkan ekonomi, dan dengan penyertaannya dalam ...



SIARAN LANGSUNG BNC


UCAPAN BELANJAWAN



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Best viewed in Firefox 58.0.1 (64-bit) & Chrome Version 63.0.3239.132 (Official Build) (64-bit) with 1920 x 1080 resolution